Questionário: Você é um Macharchista?

Are you a Manarchist questionarie

Português

Questionário: Você é um macharquista?

Questões gerais:

1. Você se atribui ao:
A) Patriarcado passivo-agressivo: você costuma se fazer de vítima/indefeso/necessitado/dependente e arranja uma mulher para te cuidar física e emocionalmente? Para comprar coisas para você? Para tomar conta de suas responsabilidades? Da suas tarefas? Você usa culpa ou manipulação para se livrar das suas responsabilidades e da sua parte (igual) de trabalho? Você trata sua companheira mulher como sua mãe ou sua secretária?

B) Patriarcado agressivo: você costuma estar no comando? Assume que uma mulher não consegue fazer algo direito, então você faz pra ela? Acredita que somente você para tomar conta das coisas? Pensa que você sempre tem o direito de responder? Trata sua companheira mulher como se ela fosse indefesa, frágil, um bebê ou fraca? Você menospreza sua parceira ou diminui os sentimentos dela? Você faz pouco caso de suas opiniões?

2. Como você reage quando mulheres na sua vida nomeiam alguma coisa ou alguém como patriarcal ou sexista? Você as considera ou chama-as de “feminazi”, hipersensíveis, exageradas, sem senso de humor?

3. Você acha que falar de patriarcado é algo não-heroico, uma perda de tempo, que só serve para se incomodar ou para dividir movimentos ou pessoas?

4. Se uma mulher pede sua opinião, você assume que ela não sabe nada sobre o assunto?

5. Você acredita que mulheres têm “características naturais” que estão contidas no seu sexo como “passiva”, “amável”, “cuidadosa”, “provedoras”, “atenciosa”, “generosa”, “fraca” ou “emotiva”?

6. Você tira sarro de homens “normais” ou de “grupos masculinos” mas nunca se olha para ver se você se comporta do mesmo jeito?

7. Você considera o sexismo e o patriarcado como uma luta pessoal, trabalhando para ir contra si mesmo, nos seus relacionamentos, na sociedade, no trabalho, nas culturas e subculturas, e instituições?

8. Você diz alguma coisa quando outros homens fazem um comentário sexista ou patriarcalista? Você ajuda os seus amigos sexistas e patriarcalistas a mudar? Ou você continua sendo amigo de homens sexistas e patriarcalistas e age como se não houvesse problemas?

Questões para o ativismo:

9. Como homem, ser feminista é uma prioridade para você? Você acha que ser feminista é algo revolucionário ou radical?

10. Você acha que você define o que é radical? Você sofre ou contribui com a pose de machão revolucionário? (Ou seja, você define umx ativista verdadeirx, respeitável ou massa como alguém que já: foi presx, fez bloqueios, escalou muros, levantou bandeiras, brigou com a polícia, depredou alguma propriedade, bateu em nazistas, etc.)?

11. Você pega algo que uma mulher disse, reorganiza e afirma que é uma opinião ou ideia sua?

12. Você pega o serviço sujo ou chato na sua organização? (Ou seja, cozinhar, limpar, arrumar, administrar listas de email e telefonemas, fazer atas, cuidar de crianças?) Você está ligado no fato de que mulheres frequentemente pegam esses serviços, não importa o que façam ou tenham feito?

13. Você é ativo em fazer do seu grupo de ativismo um espaço seguro e confortável para mulheres?

14. Se você quer envolver mais mulheres nos seus projetos ativistas, você tenta engajá-las dizendo o que têm que fazer ou o por que elas deveriam se juntar ao seu grupo?

15. Você tem cuidado em se monitorar e limitar seu comportamento e fala nos encontros ativistas porque você não quer tomar muito espaço ou dominar o grupo? Você está atento ao fato de que as mulheres fazem isso o tempo todo?

16. Você presta atenção ao processo do grupo e em construir consenso ou você costuma dominar e se encarregar de tudo (talvez sem se dar conta)?

Assuntos e relacionamentos sexuais e românticos

17. Você faz piadas ou comentários negativos sobre a vida sexual das mulheres ou o trabalho sexual?

18. Você consegue mostrar afeto e ser carinhoso com sua parceira na frente de amigos ou da família ou apenas em espaço privado?

19. Você discute a responsabilidade de prevenir contracepção e se proteger contra DSTs antes de ter contato sexual?

20. Você repetidamente pede ou implora a mulheres para fazerem o que você quer em situações sexuais? Você está ligado que, a não ser que isso seja um cenário ou jogo de consenso mútuo, isso é considerado uma forma de coerção?

21. Durante o sexo, você fica atento ao rosto ou à linguagem corporal da sua parceira para ver se ela está excitada? Ativa ou apenas ali deitada? Você pergunta o que uma mulher quer durante o sexo? O que excita ela?

22. Você pergunta por consentimento?

23. Você sabe se a sua parceira tem algum histórico de abuso sexual, estupro, ou outro tipo de abuso físico?

24. Você fica num relacionamento com sua parceira por conforto e segurança? Sexo? Cuidados financeiros e emocionais? E se você não está mais feliz ou “apaixonado” pela sua parceira? E continua mesmo achando que no final não vai dar certo? É porque você tem medo ou não consegue ficar sozinho? Você termina repentinamente relacionamentos quando uma mulher “nova” ou “melhor” aparece?

25. Você pula de um relacionamento para outro? Sobrepõe eles? Ou você dá tempo e espaço para si mesmo entre uma relação e outra para pensar no relacionamento e no seu papel dentro dele? Você sabe estar sozinho? Como é ser solteiro?

26. Você trai suas parceiras?

27. Se a sua namorada considera que você tem um comportamento patriarcalista ou quer tentar trabalhar temas do patriarcado na relação de vocês, você briga com ela ou trai ela e procura outra mulher que aguente as suas merdas?

28. Você concorda com compromisso e responsabilidade românticos, mas depois volta atrás?

29. Você entende sobre menstruação?

30. Você faz piada ou desmerece mulheres por causa de “TPM”?

Questões sobre amizade

31. Você costuma criar normas para ou planejar os momentos de diversão ou você faz isso junto com seu grupo, incluindo mulheres para ver o que elas querem fazer?

32. Você fala com suas amigas mulheres sobre coisas que você não fala com seus amigos homens, especialmente sobre problemas emocionais?

33. Você se apaixona constantemente pelas suas amigas mulheres? Você é amigo de mulheres mesmo sabendo que elas não estão apaixonadas por você ou você costuma acabar com essas amizades? Você só tem amizade com mulheres em relacionamentos monogâmicos ou de compromisso com outras pessoas?

34. Você assedia suas amigas mulheres mesmo que de brincadeira?

35. Você fala com suas amigas mulheres (e não com seus amigos homens) sobre relacionamentos românticos ou problemas nesses relacionamentos?

36. Você só se sente atraído por “anarco-crusty punk barbie”, “alterna-grrrl barbie”, ou “hardcore-grrrl barbie”? (A ideia aqui é que as únicas mulheres que você se sente atraído são aquelas dos padrões de beleza mainstream mas que se vestem ou penteiam o cabelo alternativamente, ou talvez que possuam piercings e tatuagens.) Você questiona e desafia seus ideais internalizados de beleza mainstream?

37. Você já ouviu falar ou discutiu sobre “estaturismo” (descriminação por altura) e você acha que isso é quase nada na escala de opressão?

38. Você está ligado que TODAS AS MULHERES, mesmo aquelas em comunidades radicais, vivem em CONSTANTE PRESSÃO e OPRESSÃO devido aos padrões patriarcais mainstream de beleza?

39. Você está ligado que muitas mulheres em comunidades radicais tiveram ou estão tendo problemas com comida?

40. Você faz piada com mulheres em visuais de “modelos” ou mainstream?

Questões domésticas ou sobre cuidados da casa

41. Quando foi a última vez que você entrou em casa e notou que alguma coisa estava fora do lugar ou suja E fez alguma coisa (não apenas passando ao lado, por cima, longe ou deixando um bilhete idiota sobre isso), mesmo que não fosse sua responsabilidade?

42. Você constantemente está deslumbrado com a “fadinha da comida”, que misteriosamente consegue comida, traz para casa, prepara um prato e depois limpa tudo?

43. Você contribui igualmente na vida e no trabalho doméstico?

44. Quantas das atividades abaixo você contribui na sua casa (essa é uma lista parcial do que compõe o cuidado com uma casa):
A: Varre o chão e limpa o carpê? B: Lava e guarda a louça? C: Limpa o forno e o fogão depois que você preparou uma comida? D. Pega dinheiro, compra comida, joga fora o lixo, e faz comida pras pessoas com quem você vive? E: Você lava roupa (toalhas da cozinha e do banheiro, etc.) F: Limpa os quartos comuns, mesmo que não seja a sua tarefa? G: Junta a bagunça dos outros? H: Cuida do lixo, do composto, da reciclagem? I: Cuida das contas, do aluguel? J: Cuida do jardim? K: Limpa os banheiros e se assegura que estejam limpos depois do uso? L: Alimenta, limpa e cuida dos animais de estimação?

Crianças e seus cuidados

45. Você usa seu tempo com as crianças? Se sim, você usa seu tempo com filhos (seus e dos outros) de um jeito generizado? (faz algumas coisas com meninos e outras com meninas)

46. Se você é pai, você divide o cuidado das suas crianças? (usa a mesma quantidade de tempo E energia E esforço E dinheiro?)

47. Você faz do cuidado às crianças uma prioridade? (tanto em eventos ativistas quanto na vida corrente)

48. Você ajuda mães solteiras em suas vidas e em comunidade perguntando se e como você pode ajudar?

49. Você já politizou suas ideias sobre educação de crianças e maternidade/paternidade em comunidades? Você acredita que indivíduos que estão no movimento têm crianças ou que o movimento tem crianças?

Questões multi-categoria

50. Quando foi a última vez que você mostrou a uma mulher como fazer uma tarefa ao invés de fazê-la presumindo que ela não conseguiria?

51. Quando foi a última vez que você pediu a uma mulher para lhe mostrar como fazer alguma coisa?

52. Você encontra conforto em mulheres para contar seus problemas emocionais, estando ou não numa relação amorosa com elas? Ou você cultiva carinho e relacionamentos de cuidado com outros homens, com os quais você pode discutir seus sentimentos e encontrar conforto com eles?

53. Se uma mulher discute com você ou chama a sua atenção para o seu patriarcado, você faz um esforço para estar emocionalmente presente? Escuta? Não fica emocionalmente pra baixo? Não fica na defensiva? Pensa no que ela disse? Admite que você fez merda? Assume a responsabilidade ou tenta reparar os seus erros? Discute seus sentimentos e ideias com ela? Pede desculpas? Trabalha pesado nas suas merdas para garantir que você não vai fazer de novo com ela ou com outra mulher?

54. Você olha para si e tenta encontrar o porquê você fez cagada num relacionamento e trabalha tanto para mudar o seu comportamento quanto para ser um melhor anti-patriarcalista no futuro?

55. Você organiza regularmente reuniões na casa ou encontros ativistas para resolver conflitos na casa/grupo?

56. Você usa intimidação, gritos, avança sobre alguém, ameaça ou usa violência para fazer a sua ideia “passar”? Você cria uma atmosfera de violência ao redor de mulheres e outras pessoas para ameaçá-las? (ou seja, joga ou quebra coisas, grita, urra, ameaça, ataca, provoca ou aterroriza os animais de estimação de mulheres que fazem parte da sua vida?)

57. Você abusa fisicamente, psicologicamente ou emocionalmente de mulheres?

58. As mulheres que fazem parte da sua vida (mães, irmãs, parceiras, amigas, etc.) têm que “lembrar”, “reclamar”, “gritar” pra você para que se mexa e vá cuidar das suas responsabilidades?

59. Você fala com outros homens sobre patriarcado e seus papéis nele?

60. Quando foi a última vez que você pensou sobre ou falou sobre qualquer desses temas fora ler esse questionário?

TODOS OS HOMENS precisam trabalhar temas do patriarcado, sexismo e misoginia. Entretanto, esse questionário pode mostrar para você áreas específicas para o seu próprio processo e desenvolvimento anti-patriarcal/sexista/misoginista.

Espanhol

CUESTIONÁRIO SOY YO UN MACHARQUISTA? Cuestiones generales:

I. Vos atribuís tanto a;

A) Patriarcado Pasivo-Agresivo:

Siempre viene como una victima/indefenso/necesitado/dependiente y toma a las mujeres en su vida para que sean sus cuidadoras físicas y emoconales? Para comprarle cosas? Para tomar cuenta de tus responsabilidades? Usás culpa o manipulación para sacarse de sus responsabilidades y igual división de trabajo? Tratás a su pareja mujer como una ‘madre’ o tu secretária?

B) Patriarcado Agresivo:

En general vos te haces cargo de la situación? Asume que una mujer no puede hacer bien las cosas asi que vos haces por ella? Crees que solamente vos podés tomar cuenta de las cosas? Pensás que vos siempre tenés las verdaderas respuestas? Trata a sus compañeras afectivas como se fueran indefensas, fragiles, un bebe o debiles? Ponés para abajo a su pareja o minimiza sus sentimientos? Menosprecia sus opiniones?

ARE YOU A MANARCHIST QUESTIONNAIRE General Questions:

I. Do you ascribe to either:

A) Passive-Aggressive Patriarchy:

" (often come across as a victim/helpless/inneed/dependent and get women in your life to be your physical and emotionalcaretakers? to buy you things? to take care of your responsibilities? pick up your slack? use guilt or manipulation to get out of your responsibilities and equal share of the work? do you treat your female partner like a"mom" or your secretary?)

B) “Aggressive Patriarchy:” (Do you often take charge? Assume that awoman can’t do something right so you do it for her? Believe that onlyyou can take care of things? Think that you always have the right answer? Treat your female partner like she’s helpless, fragile, a baby or weak? Do you put down your partner or minimize her feelings? Do you belittleher opinions?)

2. How do you react when women in your life name something or someoneas patriarchal or sexist? Do you think of her or call her a “PC Thug,”“Feminazi,” “Thin-skinned,” “Overly-Sensitive,” a “COINTELPRO-esque”or “Un-fun?”

3. Do you see talking about patriarchy as non-heroic, a waste of time,trouble making, or divisive?

4. If a woman asks your opinion, do you assume she must not know anythingabout the subject?

5. Do you believe that women have “natural characteristics” which areInherent in our sex such as “passive,” “sweet,” “caring,” “nurturing,”“considerate,” “generous,” “weak,” or “emotional?”

6. Do you make fun of “typical” men or “frat boys” but not ever checkyourself to see if you behave in the same ways?

7. Do you take on sexism and patriarchy as a personal struggle workingto fight against it in yourself, in your relationships, in society, work,culture, subcultures, and institutions?

8. Do you say anything when other men make sexist or patriarchal comments?Do you help your patriarchal and sexist friends to make change and helpeducate them? Or do you continue friendships with patriarchal and sexistmen and act like there is no problem. Activism Questions

9. As a. man, is being a. feminist a priority to you? Do you see beinga feminist as revolutionary or radical?

10. Do you think that you define what is radical? Do you suffer fromor contribute to macho bravado" or ‘subpoena envy? (I.e. defining a trueor “cool” and respectable activist as someone who has: been arrested,done lockdowns, scaled walls, hung banners, done time for their actionsargued or fought with police, done property alterations, beat up naziboneheads, etc.)?

11. Do you take something a woman said, reword it and claim it as yourown idea/opinion?

12. Are you taking on the “shit” or “grunt” work in your organizing?(I.e.: Cooking. cleaning. set up, clean up phone calls, email lists,taking notes, doing support work, sending mailings, providing childcare?)Are you aware of the fact. that women often are taking on this work withno regard or for their efforts?

13. Do you take active step to make your activist groups safe and comfortableplaces for women?

14. If you are trying to get more women involved in your activist projects,do you try to engage them by telling them what’ to do or why they shouldjoin your group?

15. Do you ever find yourself monitoring and limiting your behavior andspeech in meetings and activist settings because you don’t want’ to takeup too much space or dominate the group? Are you aware of the fact thatwomen do this all the time?

16. Do you pay attention to group process and consensus building in groupsor do you tend to dominate and take charge (maybe without even realizingit)? Sexual/Romantic Relationships and Issues

17. Do you make jokes or negative comments about the sex lives of womenor sex work?

18. Can you only show affection and be loving to your partner in frontof friends and family or only in private?

19. Do you discuss the responsibility for preventing contraception andgetting STD screening prior to sexual contact?

20. Do you repeatedly ask or plead with women for what you want in sexualsituations? Are you aware that unless this is a mutually consented uponscenario/game that this is considered a form of coercion?

21. During sex, do you pay attention to your partner’s face and bodylanguage to see if she is turned on? Engaged, or just lying there? Doyou ask a woman who she wants during sex? What turns her on?

22. Do you ask for consent? 23. Do you know if your partner has a sexual abuse, rape, or physicalabuse history?

24. Do you stay with your partner in a relationship for comfort and security?Sex? Financial or emotional caretaking? If you’re not completely happyor “in love” with your partner anymore? Even though you don’t think itwill ultimately work out? Because you’re afraid or unable to be alone?Do you suddenly end relationships when a “new” or “better” woman comesalong?

25. Do you jump from relationship to relationship? Overlap them? Or doyou take space and time for yourself in between each relationship toreflect on the relationship and your role in it? Do you know how to bealone? How to be single?

26. Do you cheat on your partners?

27. If your girlfriend gets on your case for patriarchal behavior orwants to try to work on the issues of patriarchy in your relationship,do you creak up with her or cheat on her and find another woman who willput up with your shit?

28. Do you agree to romantic commitment and responsibility and then backout of these situations?

29. Do you understand menstruation?

30. Do you make fun of women or write them off as “PMS-ING?” Friendship Questions

31. Do you tend to set the standard and plans for fun or do you workwith the others in the group, including women to see what they want todo?

32. Do you talk to your female friends about things you don’t talk toyour male friends about especially emotional issues?

33. Do you constantly fall in love with your female friends Are you friendswith women until you find out that they are not in love with you tooand then end the friendships? Are you only friends with women who arein monogamous or committed relationships with other people?

34. Do you come on to your female friends even jokingly?

35. Do you only talk to your female friends (and not your male friends)about your romantic relationships or problems in those relationships?

36. Do you find yourself only attracted to “Anarcho-Crusty Punk Barbie”,Alterna-Grrrl Barbie," or Hardcore-Grrrl Barbie?" (The idea here beingthat the only women you arc attracted to fit mainstream beauty standardsbut just dress and do their hair alternatively and maybe have piercingsand tattoos) Do you question and challenge your internalized ideals ofmainstream beauty ideals for women?

37. Have you ever heard of or discussed “sizeism” and do you think itis low on the oppression scale?

38. Are you aware of the fact that ALL WOMEN, even women in radical communities,live under the CONSTANT PRESSURE and OPPRESSION of mainstream patriarchalbeauty standards?

39. Are you aware of the fact that many women in radical communitieshave had and are currently dealing with eating disorders?

40. Do you make fun of “model-types” or “mainstream” women for theirappearance? Domestic/Household Questions

41. When was the last time you walked into your house, noticed that somethingwas misplaced/dirty/etc. AND did something about it (didn’t just walkby it, over it, away from it or leave a nasty note about it) even ifit wasn’t your chore or responsibility?

42. Are you constantly amazed by the magical “food fairy” who mysteriouslyacquires food, brings it home, puts it away, prepares it in meal formand then cleans up afterwards?

. Do you contribute equally to domestic life and work?

44. How many of the following activities do you contribute to in yourhome (this is a partal list of what it takes to run a household):

A: Sweep and mop floors and clean carpets B: Wash and put away dishes C: Clean stove, countertops, sinks and appliances if they are messy andeach time after you have prepared food D: Collect money, do food shopping, put away food and make meals forpeople you live with E: Do house laundry (kitchen towels, bathroom hand towels, washable rugs,etc.) F: Clean up common room spaces, even if it’s not your chore G: Pick up other’s slack H: Deal with garbage, recycling, and compost I: Take care of bills, rent, utilities J: Deal with the landscaping and gardening K: Clean bathrooms and make sure bathroom is clean after you use it L: Feed, clean up after, and take care of housepets Children & Childcare

45. Do you spend time with kids? If you do, do you spend time with children(yours or anyone’s) in a way that is gendered? (do certain things withboys and other things with girls?

46. If you are a father, do you CO-parent your children? (Spend equaltime AND energy AND effort AND money to raise them)? 47. Do you make childcare a priority? (at both activist events and indaily life)

48. Do you help make the lives of single mothers in your life and communityeasier by finding out if and how you can assist?

49. Have you politicized your ideas about child rearing and parenthoodradical communities? Do you believe that individuals who are in the movementhave children or that the movement has children?

Multi-Category Questions:

50. When was the last time you showed a woman how to do a task ratherthan doing it for her and assuming she couldn’t do it?

51. When was the last time you asked a woman to show you how to do atask?

52. Do you get emotional needs met by other women, whether or not youare in a romantic relationship with them? Or do you cultivate caring,nurturing relationships with other men in which you can discuss yourfeelings and get your needs met by them?

53. If a woman discusses with you or calls you out on your patriarchy,do you make an effort to be emotionally present? Listen? Not emotionallyshut down? Not get defensive? Think about what she said? Admit you fuckedup? Take responsibility/make reparations for the mistakes you made? Discussyour feelings and ideas with her? Apologize? Work harder on your ownshit to make sure that you don’t make the same mistakes again with heror other women?

54. Do you look inside yourself to find out why you fucked up in theserelationships and work to both change your behavior and be a better anti-patriarchyally in the future?

55. Do you organize regular house meetings or activist meetings to resolveconflict in the house/group?

56. Do you use intimidation, yelling, getting in someone’s physical space,threats or violence to get your point across? Do you create and atmosphereor violence around women or others to threaten them (i.e.: throw things,break things, yell and scream, threaten, attack, tease or terrorize theanimals or pets of women in your life)?

57. Do you physically, psychologically, or emotionally abuse women?

58. Do the women in your life (mothers, sisters, partners, housemates,friends, etc.) have to “remind” you or “nag” you or “yell” at you inorder for you to get off your ass and take care of your responsibilities?

59. Do you talk to other men about patriarchy and your part in it?

60. When was the last time you thought about or talked about any of theseissues other than after reading this questionnaire? Scoring:

ALL MEN need to work on issues of patriarchy, sexism and misogyny.However, this questionnaire may point out to you areas of particularfocus or concentration for your own anti-patriarchal/sexist/misogynistprocess and development.

 

Mansplaining. We’ve all had to endure it, on the internets or IRL, so frequently we are often overwhelmed with the desire to hork up serious chunks on the mansplainer’s shoes. And yet, you can’t always do that. Maybe the mansplainer is your boss. Maybe he’s mansplaining on your blog or your Facebook page, and you just can’t get at his shoes. What to do?

First, some clarification. Just what is mansplaining? I like this definition.

Mansplaining isn’t just the act of explaining while male, of course; many men manage to explain things every day without in the least insulting their listeners.

Mansplaining is when a dude tells you, a woman, how to do something you already know how to do, or how you are wrong about something you are actually right about, or miscellaneous and inaccurate “facts” about something you know a hell of a lot more about than he does.

Bonus points if he is explaining how you are wrong about something being sexist!

Think about the men you know. Do any of them display that delightful mixture of privilege and ignorance that leads to condescending, inaccurate explanations, delivered with the rock-solid conviction of rightness and that slimy certainty that of course he is right, because he is the man in this conversation?

That dude is a mansplainer.

So, herewith, I open the official TSZ “You May Be A Mansplainer If…” thread. Feel free to post your favorite examples, though I expect there may be a certain loopy repetition after awhile…

Keep in mind that if you post a comment with more than one link in it, it may get caught in the spam filter. If you feel you are not making your way out of spam as fast as you’d like, shoot me an email. I try to check as frequently as I can but sometimes life gets in the way.

I will start us off with a few recent examples. Many, many thanks to commenter Michael Hawkins for these delightful examples of You May Be A Mansplainer If…

1. You MUST explain why everything I said is beside the point, and wrong, and silly.

2. You MUST explain why you are not a mansplainer, then re-explain things to the wimminz. Also, call them sexist.

3. You MUST explain that you mansplain because you assume that blogs are written by men, then re-explain things to the wimminz AGAIN.

4. Ignore everything everyone says, then accuse everyone else of being sexist to you. Follow this with some SERIOUS explaining! Teh wimminz are slow, but they will surely understand someday! Because you are a MAN! And you are SPLAININ’!

by Zuska

 
 

que ótimo! Podemos fazer um pdf do texto em prt. eu gostaria de fazer um folhetinho dele no scribus se possuo permisso, a não ser que tenham pensado já uma edição dele. beijes!

 
 

apoiamutua.milharal.org/2013/08/31/ques...

 
   

tá livre, claro!